In Antwerpen wordt vanaf woensdag de lage-emissiezone van kracht. Daardoor zullen de meest vervuilende voertuigen het stadscentrum niet meer in mogen. Wie toch met een voertuig dat niet aan de normen voldoet de stad binnenrijdt, zal een boete van 125 euro in de bus krijgen.
Mag u morgen met uw auto Antwerpen nog in? Doe hier de test
Het stadsbestuur van Antwerpen hakte 4 jaar geleden de knoop door: de stad zou op op 1 februari 2017, als eerste stad van het land, een lage-emissiezone invoeren. Om het fijn stof en roet uit de stadslucht te krijgen zal de stad vanaf morgen de meest vervuilende auto's uit het stadscentrum weren.
De lage-emissiezone geldt binnen de stadssingel, aan 't Eilandje en voor een deel op Linkeroever. Aan de grenzen van de zone staat duidelijke signalisatie.
Concreet zullen dieselauto's die ouder zijn dan tien jaar en geen roetfilter hebben de stad niet meer in mogen. Benzineauto's mogen niet ouder zijn dan 22 jaar.
De stad is strenger voor diesels omdat die meer fijn stof en roet uitstoten. Wie wil controleren aan welke Europese milieunormen zijn auto moet voldoen, kan dit doen op de speciale website van de stad Antwerpen.
Euro 1,3,... 6?
Of uw auto wordt toegelaten tot de lage-emissiezone, hangt af van de Europese uitstootstandaard waar uw auto onder valt. Deze Euronormen worden al 25 jaar aan autofabrikanten vastgelegd en bepalen hoeveel schadelijke stoffen de motor van auto's mogen uitstoten: CO2, stikstofoxiden, roetdeeltjes...
Doorheen de jaren zijn de normen alsmaar strenger geworden, waardoor onze auto's dus schoner zijn geworden. Een auto die in 1992 op de markt werd gebracht, moest voldoen aan de Euro 1-norm. Sinds 2014 zitten we aan de Euro 6-norm. Op uw gelijkvormigheidsattest vindt u aan welke Euronorm uw auto voldoet.
Auto's die Antwerpen in mogen, moeten voldoen aan deze Euronormen:
Voor dieselauto's: Euro 3 met roetfilter
Voor benzineautos: Euro 1
Wie met een auto op elektriciteit of aardgas rijdt mag de stad wel probleemloos in. Hetzelfde geldt voor motorrijders en bromfietsers. Er zijn ook vrijstellingen voor hulpdiensten, mindervaliden, erkende oldtimers en kermis- of marktwagens.
Boetes en afkopen
Wie de lage-emissiezone toch inrijdt met een voertuig dat er niet is toegelaten, zal een boete krijgen. Antwerpen zal dit controleren met slimme camera's. Die zullen de nummerplaten scannen en zo zal men automatisch controleren of een voertuig al dan niet toegelaten is.
Bestuurders van oudere voertuigen kunnen er tot 2020 voor kiezen om een tijdelijke toelating te kopen. Die kosten minimaal 20 euro voor een dag en lopen op tot 350 euro voor een jaar, voor een gewone auto. Zo'n toelating moet men wel een dag op voorhand aanvragen. (vrt)